Sitescoach
Sharing is Caring

Waarom je je Bedrijf moet toevoegen in Google Mijn Bedrijf (GMB)

Wist je dat hoe gebruikers jouw bedrijf online kunnen vinden voor een groot deel afhangt van je vermelding binnen Google Mijn Bedrijf (GMB)?

Waarom je Bedrijf in Google Mijn Bedrijf moet worden toegevoegd | Sitescoach-Webdesign-Valkenburg-Limburg

Een vermelding in Google Mijn Bedrijf (GMB) is noodzakelijk voor ieder lokaal bedrijf dat in de resultaten wil voorkomen van Google of Google Maps.

Check eerst of er al een vermelding is in Google Mijn Bedrijf

Als je een bedrijf hebt en niet zeker weet of je al een GMB vermelding hebt, begin dan eerst met de volgende zoekopdrachten:

  • 1
    Doe een algemene zoekopdracht naar je ”Bedrijfsnaam” + ”Plaats” om te zien of er rechts in de zoekresultaten een zogenaamde Knowledge Panel van jouw bedrijf komt.
  • 2
    Zoek ook een paar keer in Google Maps. Als je bedrijf voorheen een andere bedrijfsnaam, adres of telefoonnummer had, zoek dan ook op die variaties.
    Het kan voorkomen dat er een vermelding met die oudere bedrijfsgegevens is.
    • 3
      Een andere manier is om te gaan naar Google Mijn Bedrijf, voeg een bedrijf toe, en type je bedrijfsnaam in om te zien of er iets naar voren komt. Nadeel hierbij is dat als er toch al een vermelding bestond die je over het hoofd gezien hebt je met deze manier de kans hebt op een dubbele vermelding. 

    Als je geen resultaten ziet in de het lokale Knowledge Panel of in Google Maps kun je een nieuwe vermelding van je bedrijf aanmaken.

    Je Bedrijf Vermelden bij Google Mijn Bedrijf

    • 1
      Ga naar google.nl/business en klik in de rechterbovenhoek op Aan de slag.
    • 2
      Als je al een Google-account hebt log je daarmee in, of maak anders een nieuw account aan.
    • 3
      Voer de naam van je bedrijf in en klik op Volgende.
      Opmerking: Je kunt je bedrijf ook selecteren bij de suggesties die worden weergegeven wanneer je informatie invoert.
    • 4
      Geef het adres van je bedrijf op en klik op Volgende. Je kunt ook op een kaart een markering plaatsen bij de locatie van je bedrijf. Als je bedrijf geen fysieke locatie heeft, voer je deze extra stappen uit:
        • Vink het vakje Ik lever goederen en services aan mijn klanten aan. Je kunt optioneel het vakje Mijn adres verbergen (het is geen winkel) / Alleen regio weergeven – [uw regio] aanvinken.
        • Klik op Volgende.
        • Selecteer een optie voor het servicegebied en klik op Volgende.
    • 5
      Gebruik het zoekveld om een bedrijfscategorie te selecteren en klik op Volgende.
    • 6
      Geef een telefoonnummer of website-URL voor uw bedrijf op en klik op Volgende.
    • 7
      Klik op Doorgaan om de aanmelding te voltooien en uw connectie met dit bedrijf te verifiëren.
    • 8
      Verifieer vervolgens de informatie via de telefoon of met een postkaart. Zodra de vermelding geverifieerd is staat je bedrijfsinformatie online.

    Opmerking: Als je een pagina ziet met de tekst 'Deze vermelding is al geclaimd', klik je op Eigendom aanvragen en volg je de aanwijzingen om je bedrijf te claimen.

    Claim/Verifieer je Vermelding

    Als je bij je zoektocht naar je bedrijfsvermelding een vermelding tegenkomt die jij niet zelf beheert dien je je vermelding te claimen als eigenaar. Iedere Google-gebruiker kan nl een vermelding aanmaken. Daarom is het zo belangrijk om controle te hebben over je eigen bedrijfsvermelding en is het dus zaak je vermelding te claimen/verifiëren. Als een vermelding niet geverifieerd is is er een grotere kans dat er foutieve informatie gepubliceerd wordt.

    De hoofdredenen waarom je een vermelding zou willen op GMB is dat je tevoorschijn komt in zoekresultaten en dat je controle hebt over de gepubliceerde bedrijfsgegevens.
    Er zijn nog meer redenen om een geverifieerde GMB vermelding te hebben:
    Bij een vermelding die niet geverifieerd is:

    • heb je geen mogelijkheid om zelf posts (berichten) te plaatsen. 
    • kun je niet reageren op reviews 
    • kun je niet reageren op  Vraag & Antwoord 

    Een Bewerking Voorstellen

    Bij alle GMB vermeldingen staat een link: Een bewerking voorstellen.

    Bewerking voorstellen in GMB-Sitescoach Webdesign Valkenburg-LImburg

    Deze optie is mogelijk voor iedere gebruiker die iets wil doorgeven, updaten of bedrijfsinformatie wil wijzigen. Sinds juni 2018 vraagt Google dan wel in welke hoedanigheid je zo een wijziging doorgeeft. Als eigenaar, manager, werknemer of klant.
    Als je een geverifieerde vermelding hebt krijg je over alle wijzigingen een bericht per e-mail. Mocht er dan iets niet juist zijn doorgegeven kun jij het, omdat je een geclaimde/geverifieerde verwijzing hebt, weer ongedaan maken.

    Die e-mail krijg je als je aanvinkt dat je e-mail notificaties wil ontvangen als iemand een wijziging heeft gemaakt. Zo kun je eventuele fouten snel herstellen.

    Update notificaties-webdesign-valkenburg-limburg

    Optimale Vermelding GMB

    Maximaliseer de voordelen van je vermelding door alle mogelijke informatie in te vullen. Hieronder enkele aanbevelingen:

    Bedrijfsnaam

    Vul hier de bedrijfsnaam in zoals je hem in de echte wereld gebruikt – de naam zoals die staat op visitekaartjes en andere plaatsen. Vul hem niet met zoekwoorden. Zet er niet je plaatsnaam achter, dat wordt gezien als spam. Het kan er ook voor zorgen dat er geen consistentie is met je NAW-gegevens. (Naam, Adres, Woonplaats, Telefoonnummer).

    Primaire Categorie & Meer Categorieën

    Het is belangrijk om de juiste keuze te maken bij de keuze van  de categorie. Dit ook omdat het een belangrijke lokale rankingsfactor is.
    Categorieën beschrijven wat je bedrijf is, niet wat je bedrijf doet of verkoopt. Je primaire categorie geeft aan wat je bedrijf is, bijv. Coach, Tandarts, loodgieter.
    Het is ook de enige categorie die gepubliceerd wordt.

    Je kunt nog 9 categorieën toevoegen en als je die mogelijkheid hebt, haal er dan ook je voordeel uit. Voeg alle categorieën toe die op jouw bedrijf van toepassing zijn.
    Kijk de categorie-keuzemogelijkheden regelmatig na, daar er in de loop van de tijd meer mogelijkheden voor je bedrijf bij kunnen komen. 

    Via deze link van Pleper Tools kun je zien welke categorieën er allemaal mogelijk zijn. Het is de moeite waard om daar eerst eens in te kijken.

    Zorg dat je bedrijfsinformatie op Google correct en up-to-date is door regelmatig je Google Mijn Bedrijf-vermelding te checken en eventueel te bewerken. Wanneer je bent ingelogd bij Google Mijn Bedrijf, kun je via het menu Informatie van je vermelding onder andere je adres, openingstijden, contactgegevens en foto's wijzigen. Zo kunnen potentiële klanten je gemakkelijker vinden en meer informatie over je bedrijf krijgen.

    Foto's

    Volgens GMB krijgen bedrijven met foto’s 40% meer aanvragen voor een routebeschrijving.  De goedkoopste manier om meer bezoekers naar je website te krijgen is door foto’s te plaatsen in Google Mijn Bedrijf.

    Foto’s toevoegen

    • Identiteit – logo, profielfoto en omslagfoto
    • Foto’s van het Team
    • Foto’s van ‘aan het werk’
    • Foto’s van de binnenkant
    • Foto’s van de buitenkant. Hiermee maak je het  klanten gemakkelijk om je te vinden.
    • Alles wat met je bedrijf te maken heeft

    Ook klanten kunnen foto’s toevoegen aan je GMB vermelding.

    Video's

    Volgens de huidige richtlijnen gelt het volgende:

    • Duur: Max. 30 seconden
    • Bestandsgrootte: tot 100 MB
    • Resolutie: 720p of hoger

    Ideeën voor video’s:
    Houdt er rekening mee dat een video van Google niet langer mag duren dan 30 seconden. Hou het daarom simpel.

    • Welkomst video.
    • Vertel wat jouw bedrijf bijzonder maakt in vergelijking tot anderen.
    • Een korte geschiedenis van je bedrijf.
    • De missie en doelen van je bedrijf.
    • Een rondleiding in het bedrijf, zodat bezoekers weten wat ze kunnen verwachten.
    • Een testimonial van een tevreden klant.
    • Interview met eigenaar, werknemers of klanten.
    • Je kunt antwoord geven op vaak gestelde vragen.

    Heb je liever live uitleg en ondersteuning? Meld je aan voor de workshop.

     

    Gun jij jouw netwerk ook een betere positie in Google?  Deel dit artikel dan via social media.