
Kleine bedrijven kunnen nu ook content direct in de Google zoekresultaten publiceren. Deze functie heet Google Posts, en is beschikbaar voor bedrijven die een Google Mijn Bedrijf-account hebben.
Op deze manier kunnen bedrijven acties, artikelen en evenementen publiceren. De resultaten worden dan getoond aan de rechterkant van de zoekmachine. Daar is vaker een bedrijf groot uitgelicht als er specifiek gezocht wordt, dit heet de Knowledge Panel.

Hoe werkt Google Posts?
Om Google Posts te gebruiken heb je dus een vermelding nodig bij Google Mijn Bedrijf. Bij deze gratis dienst van Google kun je allerlei informatie over je bedrijf publiceren. Zoals informatie over openingstijden, locatie(s), foto’s van interieur en exterieur en recensies.
Sinds kort is het voor de meeste bedrijven óók mogelijk om hier content in de vorm van Google Posts aan toe te voegen. Het mooie is dat deze content extra getoond wordt. Hou er wel rekening mee dat een post slechts 7 dagen zichtbaar is, daarna verdwijnt hij weer uit het Knowledge Panel. Het is nog wel te zien als de bezoekers op Meer Posts klikken.
Er kunnen tot 10 posts tegelijk zichtbaar zijn.
Google Posts is dus een mooie gelegenheid voor bedrijven om evenementen te promoten.
- 1Log in bij Google Mijn Bedrijf. Mocht je nog geen account hebben aangemaakt, lees hier hoe dat moet.
Je kunt nu een nieuwe post maken. Dat kan met foto’s, teksten en er is keus uit verschillende Call to Actions. - 2Klik op Locatie beheren.
- 3Klik op blauwe button Bericht maken. Of kijk in de linkerkant en klik daar op Berichten. Je kunt nu een nieuwe post maken. Dat kan met foto’s, teksten en er is keus uit verschillende Call to Actions. Zo kan je de knop Reserveren, Registreren, Bestellen of Bekijk Aanbod aan je post toevoegen.
Als de post klaar is, kun je op ‘voorbeeld’ klikken om een voorbeeld te zien.

Een post hoeft niet lang te zijn, en het mag maximaal 300 woorden zijn. Slechts de eerste 16-20 woorden zijn zichtbaar in het Knowledge Panel.
Zorg dus dat de belangrijkste woorden vooraan staan, of dat het in ieder geval uitnodigt tot verder lezen.
Als je tevreden bent klik je op de blauwe button Publiceren rechtsboven.

Dit krijg je zelf te zien in het dashboard van GMB.
Helaas neemt de post in het gedeelte dat je zelf ziet in het dashboard van GMB niet alle witregels over die je hebt ingegeven, waardoor het toch iets minder fijn leesbaar is.
Gelukkig is de post die iedereen online ziet wel met de witregels.
Zodra je op Publiceren geklikt hebt staat de post online. En als je daarna zelfs incognito zoekt op Google op je bedrijfsnaam, zul je zien dat rechts in het Knowledge Panel je zojuist geplaatste bericht al zichtbaar is. Kijk bij de rode pijl.

Dit is dus een fijne manier om gratis en snel informatie over jouw bedrijf via Google te publiceren.
Er zijn 4 mogelijkheden: Wat is er Nieuw, Evenementen, Aanbiedingen en Producten.
Daarbij kun je ook steeds een foto of video uploaden.
Je kunt ook een Call-to-Action-knop invoegen. Daarbij is de keuze uit: Reserveren, Online bestellen, Bestellen, Meer informatie, Registreren, Aanbod bekijken en Nu bellen.
Je kunt dan een link aan die knop toevoegen. In de meeste gevallen is het het beste om de homepagina te nemen. Link in ieder geval naar een pagina waar ook de post over gaat.

Let op: Google Posts blijven slechts 7 dagen zichtbaar in het Knowledge Panel. Je moet dan dus weer een nieuwe Google Post plaatsen.
De posts blijven wel zichtbaar in een archief. Lezers kunnen klikken op 'Meer Posts' en dan verschijnen alle posts die je gepubliceerd hebt.
Heb je liever live uitleg en ondersteuning? Meld je aan voor de workshop.
Als je jouw netwerk ook een betere positie in Google gunt, deel dit artikel dan via social media.